Friday, 26 February 2016

Tip Bisnes Untuk Newbie: Kumpul Database Pelanggan



Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.

Teks: Mazlia Murat
Artikel ini di ditulis dengan sumber asal maklumat diperoleh daripada DVD Revolusi Manipulasi Instagram
 >>> bit.ly/SalesMeletopsDiInsta

Kepentingan Mengumpul Database Pelanggan.

Perkara ini sangat penting untuk mengelakkan bisnes kita gulung tikar, dan memaksimumkan jualan pada masa hadapan. Jadi, para suri rumah yang baru hendak memulakan bisnes dari rumah, tak kisahlah bisnes sendiri ataupun dropship tanpa modal, ataupun affiliates, pastikan semua maklumat pelanggan kita simpan. 

Yang dah berbisnes tetapi tak simpan database, jom mulakan sekarang, hari ini! 

Kenapa? Saya beri contoh dua situasi.


Situasi 1:
Eton mulakan perniagaan online di Instagram. Tiba-tiba selepas bisnes Eton meroket, Instagram ditutup. Eton pula semasa bisnes kencang, dengan alasan terlalu sibuk, tak simpan maklumat pelanggan. Hmm… apa lagi? Meraung tujuh hari tujuh malam pun tak ada gunanya.


Situasi 2:
Moon menjalankan bisnes online di Facebook. Alhamdulillah bisnes Moon menguntungkan. Hari-hari ada jualan.
Tup… tup… tak ada angin tak ada ribut, Mark Zuckerberg ambil keputusan tutup Facebook. 
Moon tenang-tenang saja guna cara lain untuk menghubungi pelanggan untuk menghebahkan promosi terkini. 
Melalui apa?
Melalui e-mel dan SMS/WhatsApp/Telegram. 

Selain promosi, Moon juga rajin follow up pelanggan, sekadar bertanya khabar dan mendoakan yang baik-baik. 


Kepentingan menyimpan database pelanggan:
1. Menjual banyak kali kepada pelanggan yang sama. Tidaklah kita asyik terpaksa cari pelanggan baru setiap hari. Penat. 
2. Memberikan reputasi yang baik. 

Contoh, Moon menerima mesej daripada pelanggan bertanyakan tentang satu produk. Moon pun menjawab mesej itu dengan memulakan ayat dengan doa. 

Pelanggan: Assalamualaikum. Saya nak tanya tentang Tropika Baby Herbal Cream.
Moon: Waalaikumussalam Puan Lina yang dirahmati Allah. Terima kasih kerana menghubungi saya lagi. Terima kasih kerana menjadi pelanggan setia saya. Saya sangat menghargainya.
Berkenaan Tropika Baby Herbal Cream….

Wah, skema ayat. Ini contoh… mungkin bahasa yang kita gunakan lebih santai tetapi sopan. Maaflah saya dah biasa tulis skema-skema. :)

Yang penting apa perasaan Puan Lina. Oh, rupa-rupanya Puan Lina pernah beli barang yang Moon jual, tetapi 5 tahun yang lalu! Tetapi Moon masih ingat nama Puan Lina. Sudah tentu Puan Lina rasa dihargai!


Kesimpulannya, maklumat database pelanggan sangat berguna untuk:
~ Meningkatkan jualan (Increase sales)
~ Pengulangan jualan daripada pelanggan yang sama (Repeat sales)
~ Mengadakan hubungan terus dengan pelanggan (Engagement)
~ Mewujudkan kepercayaan pelanggan (Trust)

Nak belajar bisnes di Instagram?
Jom!
 >>> bit.ly/SalesMeletopsDiInsta

P/S: Hari ni hari Jumaat yang barakah. Jom mulakan melatih diri menjadi suri rumah dermawan dan jutawan. 

P/P/S: Nak dapatkan lebih banyak tip untuk menjadi suri rumah jutawan dan dermawan? 
>>>>bit.ly/rezekimeriah


P/P/P/S: Saya doakan kita sama-sama berjaya jana pendapatan dari rumah, dan menjadi surirumah dermawan dan jutawan. Amin. 




No comments:

Post a Comment